Door regelgeving binnen de Wwft moet Ayvens Bank bepaalde klanten vragen om een (her)identificatie. Vroeger was een overboeking als identiteitscontrole voldoende, tegenwoordig mag dat niet meer. Klanten die zich destijds hebben geïdentificeerd via een overboeking worden daarom gevraagd zich via de nieuwe methode te identificeren.
Ook moet Ayvens Bank vragen om een (her)identificatie als het identiteitsbewijs waarmee in het verleden geïdentificeerd is verlopen is.
Als bank is Ayvens Bank verplicht alle klanten te identificeren en verifiëren. Als dit niet lukt, of het cliëntenonderzoek geeft ons reden, dan kan het voorkomen dat Ayvens Bank de spaarrekening moet sluiten en de relatie met de klant moet beëindigen.
De vraag om een (her)identificatiecontrole te doorlopen is daarom niet vrijblijvend. Wij zijn verplicht deze controle aan onze klanten voor te leggen en mogen, volgens de Wwft, geen klanten in ons bestand hebben waar Ayvens Bank niet een huidige en geldige identificatie van heeft.
Als u er voor kiest om de (her)identificatiecontrole niet te doorlopen kan dit betekenen dat uw rekening geblokkeerd wordt en uiteindelijk beëindigd.
Helaas is het klantenonderzoek een resultaatsverplichting en kan Ayvens Bank geen uitzonderingen maken.
Bij een gezamenlijke rekening worden beide rekeninghouders apart gevraagd een identiteitsbewijs te uploaden. Dit gebeurt voor de mederekeninghouder bij het inloggen met de eigen, afzonderlijke inloggegevens van de Online Spaarrekening. Als u of de mederekeninghouder de inloggegevens niet meer weet kunt u deze opnieuw aanvragen.
Om uw inloggegevens te achterhalen kunt u het volgende doen:
Om de gebruikersnaam te achterhalen:
Uw gebruikersnaam hebt u per e-mail van ons ontvangen bij het aanvragen van uw Online Spaarrekening. Bent u uw gebruikersnaam vergeten? Klik dan op 'Log in met SMS' op de inlogpagina, dan op 'Gebruikersnaam vergeten' en volg de 3 stappen.
Om een nieuw wachtwoord in te stellen:
Om een nieuw wachtwoord aanvragen hebt u uw gebruikersnaam nodig.
- Ga naar de inlogpagina van onze bankomgeving.
- Klik op de button 'Log in met SMS'.
- Klik op de link ‘Wachtwoord vergeten’.
- Vul uw gebruikersnaam en geboortedatum in en klik op ‘Volgende’.
- Binnen een minuut ontvangt u een SMS van ons met een tijdelijk wachtwoord. - - Vul dit wachtwoord in. Dit is 10 minuten geldig.
- Maak daarna een nieuw wachtwoord aan en bevestig dit.
Elke rekeninghouder heeft bij het aanmaken van de gezamenlijke spaarrekening eigen inloggegevens aangemaakt. Toch kan het voorkomen dat u met uw mederekeninghouder altijd inlogt met 1 van deze twee setjes inloggegevens. Voor de (her)identificatie is het belangrijk dat elke rekeninghouder met de eigen inloggegevens inlogt.
Om de inloggegevens van de tweede rekeninghouder te achterhalen kunt u het volgende doen:
Om de gebruikersnaam te achterhalen:
Uw gebruikersnaam hebt u per e-mail van ons ontvangen bij het aanvragen van uw Online Spaarrekening. Bent u uw gebruikersnaam vergeten? Klik dan op 'Log in met SMS' op de inlogpagina, dan op 'Gebruikersnaam vergeten' en volg de 3 stappen.
Om een nieuw wachtwoord in te stellen:
Om een nieuw wachtwoord aan te vragen hebt u uw gebruikersnaam nodig.
- Ga naar de inlogpagina van onze bankomgeving.
- Klik op de button 'Log in met SMS'.
- Klik op de link ‘Wachtwoord vergeten’.
- Vul uw gebruikersnaam en geboortedatum in en klik op ‘Volgende’.
- Binnen een minuut ontvangt u een SMS van ons met een tijdelijk wachtwoord. - - Vul dit wachtwoord in. Dit is 10 minuten geldig.
- Maak daarna een nieuw wachtwoord aan en bevestig dit.
Als 100% online bank heeft Ayvens Bank geen fysieke locaties. Hierdoor moeten wij een identificatiecontrole op afstand verrichten en zorgen dat deze gegevens gecontroleerd en bijgewerkt zijn.
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht Ayvens Bank om bij identificatie op afstand meer inspanningen te verrichten om er zeker van te zijn dat de opgegeven identiteit correct is. Een digitale identificatiecontrole is een veilige en snelle manier om aan deze verplichtingen te voldoen.
Ayvens Bank is als bank verplicht om uw Burgerservicenummer (BSN) op te vragen en te bewaren. Uw BSN is nodig om gegevens door te geven aan de Belastingdienst en om aanspraak te kunnen maken op het Nederlandse depositogarantiestelsel.
Nadat u uw identiteitsbewijs heeft geüpload en verstuurd krijgt u een scherm te zien met 'Voltooid'. Als u dit scherm ziet of heeft gezien, dan is uw upload gelukt en in goede orde ontvangen.
Let tijdens het uploadproces dus goed op dat u het scherm met 'Voltooid' te zien krijgt. Pas dan is de identiteitscontrole volledig afgerond.
Weet u niet meer zeker of u de identiteitscontrole volledig heeft afgerond tot het 'Voltooid' scherm? U kunt het proces nogmaals doorlopen voor de zekerheid.
Ja, het uploaden van een foto van uw identiteitsbewijs is veilig. U logt in op de beveiligde omgeving van uw Online Spaarrekening om uw identiteitsbewijs te uploaden. Dit gaat via onze partner Onfido. Wij slaan uw persoonsgegevens versleuteld op en hanteren strikte privacyregels.
Bij Ayvens Bank gebruiken we Onfido voor het identificeren van nieuwe en bestaande klanten. Onfido is een oplossing voor identiteitscontrole op afstand. Dankzij Onfido kunnen we snel en digitaal uw identiteit controleren.
Als u de controle start op uw desktop verschijnt er een QR-code. Deze code scant u met de camera-applicatie of een QR-code applicatie op uw smartphone. U drukt vervolgens op de link die verschijnt. Hierna begint het identificatieproces via Onfido in de browser op uw smartphone.
Mogelijk moet u het scannen van QR-codes via uw smartphone aanzetten of een QR-code app downloaden.
- Bij iPhone doet u dit door te navigeren naar instellingen> camera> scan QR-codes (dit schuifje moet op groen staan).
- Voor Android telefoons hebben niet alle camera-applicaties een ingebouwde QR-scanner. Als uw ingebouwde camera-app de QR-code niet vanzelf scant, kunt u gebruikmaken van een QR-code app zoals Google Lens.
Als het scannen van de QR-code echt niet lukt kunt u er ook voor kiezen om de Onfido link via SMS te ontvangen of zelf te kopiëren naar uw smartphone.
- Om de Onfido link via SMS te ontvangen klikt u op uw desktop op 'ontvang een link per SMS'. Dit staat onderaan op het scherm waar u de QR-code kunt scannen. Na het invullen van uw telefoonnummer ontvangt u een SMS met een link naar het Onfido proces. U doorloopt het proces verder zoals hierboven beschreven. De QR-code hoeft u niet te scannen.
- U kunt de Onfido link ook zelf kopiëren. Dit staat onderaan op het scherm waar u de QR-code kunt scannen. U kunt de link zelf overtypen in de browser op uw smartphone of de link in een email naar uzelf plakken en de email en link openen in de browser op uw smartphone. U doorloopt het proces verder zoals hierboven beschreven. De QR-code hoeft u niet te scannen.
Als u geen smartphone of ander apparaat (zoals een tablet met camera) tot uw beschikking heeft, kunt u ook handmatig een kopie van uw identiteitsbewijs uploaden. In plaats van de QR-code te scannen zoals beschreven in de stappen hierboven, drukt u op de optie om een foto te uploaden. U moet dan wel een kopie van uw identiteitsbewijs op uw computer opgeslagen hebben.
Deze kopie moet ook aan de hierboven vermelde voorwaarden voldoen: duidelijke foto, goed leesbaar, niks afgeplakt etc.
Wij zijn verplicht al onze klanten te identificeren. Daarbij zijn zowel de achternaam als de volledige voornamen noodzakelijk. Niet alle rijbewijzen bevatten de volledige voornamen. Daarom wordt een rijbewijs niet geaccepteerd als identificatiedocument.
Als het proces niet volledig wordt afgerond worden uw gegevens verwijderd. Als uw verificatie wordt afgekeurd zult u het proces opnieuw moeten doorlopen.
Nee, de merkwijziging die in oktober 2024 plaatsvond van LeasePlan Bank naar Ayvens Bank heeft geen invloed op of u moet (her)identificeren of op een lopende (her)identificatie.
Op deze pagina vindt u meer informatie over de merkwijziging.