
Steeds meer Nederlanders slachtoffer van fraude bij online aankopen

Steeds meer Nederlanders slachtoffer van fraude bij online aankopen
Ongeveer één op de drie Nederlanders die online winkelen, is ooit slachtoffer geweest van fraude. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van betaalbedrijf Visa Nederland. In totaal is er voor zo’n 311 miljoen euro aan schade geleden in de afgelopen jaren.
Oplichters gebruiken verschillende manieren om mensen geld afhandig te maken. Soms kopen ze spullen met gestolen gegevens. Ook zijn er nepwebshops en wordt er misbruik gemaakt van QR-codes. “Je bestelt een iPhone, maar krijgt een baksteen thuisgestuurd”, zegt Jos van de Kerkhof van Visa.
Na de coronaperiode werd er even minder fraude gepleegd. Maar nu neemt het aantal pogingen weer toe. Volgens Visa worden criminelen slimmer en werken ze sneller. Ze gebruiken ook steeds vaker nieuwe technologie, zoals kunstmatige intelligentie (AI).
Kat-en-muisspel
Visa heeft meer dan duizend medewerkers die zich dag en nacht bezighouden met het opsporen van fraude. Ze gebruiken slimme technologie om gevaarlijke betalingen meteen te herkennen. Bijvoorbeeld als iemand ineens veel geld uitgeeft op een vreemde plek of op een ongewoon tijdstip. Toch groeit het probleem nog steeds. In 2015 was de schade wereldwijd 3 miljard dollar. Dit jaar verwacht Visa dat dat bedrag stijgt naar 10,5 miljard dollar.
Bron: Nu.nl
Meer nieuwsartikelen
- Kabinet stuurt nieuw plan voor belasting op vermogen naar Kamer
- Kabinet neemt maatregelen: wetsvoorstel tegenbewijsregeling box 3
- Wat betekent de Voorjaarsnota 2025 voor spaarders?
- ECB verlaagt rente om economie te helpen groeien in onzekere tijd
- Inflatie blijft hoog en zal oplopen door importheffingen Trump